Saturday 20 September 2014

Jenis-jenis post dalam FB

Bermacam-macam komen saya terima tentang entry jenis-jenis post fb sebelum ini. Terima kasih yang telah memberikan komen.

Bukan interest saya tentang FB. Saya sangat selektif memilih kawan. Cerita dalam FB adalah medan cerita peribadi, hanya kawan-kawan yang benar-benar kenal kita sahaja, tidak macam blog. Ada banyak perkara lain yang lebih penting untuk saya lakukan. Biasanya saya hanya jadi pemerhati sahaja dan tidak berminat untuk share cerita kehidupan secara terperinci. Sikit-sikit memang ada, tiada masalah, sekadar berkongsi, apa salahnya. Lagipun berkongsi cerita akan merapatkan hubungan sesama kawan dan saudara. Itu yang paling penting.

Cuma ada pihak-pihak yang menggunakan FB untuk kepentingan nafsu sendiri dan menyalahgunakan media sosial itu. Untuk term riak pula, saya tidak pernah kisah orang nak post apa barang cerita dalam FB terutama tentang keluarga. Saya akan komen dan like, serta tumpang senang hati dan tidak terfikir isu post cerita keluarga ini dikategorikan sebagai riak. Memang ada si kaki facebook yang agak keterlaluan memaparkan kisah hidup tanpa motif. Tayang itu, tayang ini. Ada yang bila tidak dapat perhatian dan like, sanggup padam balik post dan esoknya terbitkan semula agar orang lain nampak dan beri perhatian semula. Ada juga, bila yang dapat like sikit sangat, lepas beberapa hari, like sendiri gambar atau post itu, supaya keluar balik dalam wall dan ada orang lain perasan. Kelakar. Saya observant ok, tapi bukan kaki penyibuk, urusan orang adalah urusan orang. Cuma bila masuk cerita tentang benda mengarut, cerita politik bodoh, cerita yang main share saja (tidak disiasat dulu), sangat amatlah saya menyampah. Hide terus. Biarlah tidak nampak post itu. 

Dalam entry jenis-jenis post fb terdahulu pun sudah saya sebutkan. Jangan ada sedikit perasaan riak ketika membuat post di wall. Dan orang lain yang melihat pula jangan mudah rasa irihati dan dengki. Tidak ada maknanya berdengki sesama sendiri. Kadang-kadang kalau tidak ada cerita-ceriti dalam FB, tidak meriah juga. Asyik-asyik post ilmu, post motivasi, post ilmiah dan post berita, tiada post santai seperti cerita keluarga dan lain-lain akan menjadikan FB boring untuk dibuka. Lalu ia tidak mesra. FB ini untuk menjalin kemesraan. Bila si kakak post cerita tentang anaknya atau kehidupannya, emak dan adik beradik lain dikampung boleh tahu, lalu ukhwah serta kemesraan itu sentiasa berpanjangan. 

Kesimpulannya disini, apa post pun boleh, tapi jangan sampai orang dapat menangkap maksud post itu adalah untuk beriak-riakkan. Akhirnya orang naik jelek dan jemu. Orang tidak akan komen yang negatif demi untuk menjaga hati kawannya. Tapi jauh di sudut hati, mereka hanya manusia biasa yang ada perasaan meluat. Senang cerita, dalam hidup ini, baiknya kita bersederhana sahaja, jangan berlebih-lebihan. Terlalu berlebihan boleh menimbulkan perasaan riak. Kita tidak kisah dengan orang yang riak, tidak boleh menjejaskan sistem kehidupan pun. Namun jadikanlah ini sebagai satu pengajaran untuk diri saya dan kita sendiri.

Sekian terima kasih

No comments:

Post a Comment