Monday 26 January 2015

Ibu baru bersalin, Set yang mana satu yang terbaik?

Set B (sama ada trial pack atau fullpack) merupakan best seller dalam jaringan Euphoria. Rata-rata ibu yang menyusukan si kecil akan mencari yang terbaik untuk memberikan yang terbaik buat si kecil mereka. Set B sememangnya popular di kalangan ibu menyusu. Bukan sahaja popular, ia turut dikecam hebat oleh ibu-ibu lain yang tidak menyokong supplement untuk penyusuan. Ibu-ibu itu tidak salah. Bahkan ibu-ibu yang menggunakan Set B juga tidak salah. Ini kerana ibu-ibu yang tidak menyokong tadi mungkin tidak mendapat fakta yang tepat mengenai keperluan supplemen dalam penyusuan. Ya, supplemen tidak wajib, tetapi ia perlu mengikut situasi individu.

Baiklah, Set B atau Set C, yang mana lebih baik?

Ibu yang baru bersalin - saya sarankan Set C. Kenapa set C? Di dalam set C, ia mengandungi VitaLea, Bcomplex, Vitamin C dan Zinc. Ya, pasti ada yang kata, saya nak menyusukan bayi saya. Saya nak banyakkan susu.

Itu sudah pasti. Ramai ibu-ibu mahukan keadaan begitu.

Sebelum saya cerita lebih panjang, kita lihat dahulu setiap satu produk yang ada di dalam Set C :
a) Vita-Lea Iron Formula/multivitamin
Dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. Kebiasaannya, sekitar usia anak mencecah 6 bulan, kita disyorkan untuk memperbanyakkan sumber zat besi ke dalam makanan anak...contoh terbaik ialah ikan bilis dan bagi ibu menyusu, multivitamin atau nama lain vitalea telah di lengkapi dengan iron bagi membantu pembesaran anak dengan lebih baik lg...Ada sesetengah doktor menasihatkan agar ibu yang menyusu perlu memastikan pengambilan zat besi dalam menu harian agar si ibu tidak mudah pitam atau pening selepas memerah mahupun menyusukan anak. Zat besi sangat penting dalam pembentukan sel darah merah. Walaubagaimanapun multivitamin beserta formula zat besi ini tidak disarankan diambil dengan  minuman susu kerana ianya akan mengurangkan efisiensi penyerapan zat besi oleh badan
 

b) B Complex
Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein, Anti stress (sebagai penenang), membantu meninggikan sistem pertahanan badan, menukarkan makanan (glukos) kepada tenaga dan membantu ibu2 berfikiran positif sentiasa (mood baik..)...so, bila kurangnya stress dan mood happy, secara automatik penghasilan susu akan lebih lancar. Pengambilan pil perancang memerlukan pengambilan b complex yang konsisten kerana pengambilan pil perancang memusnahkan zat vitamin B yang sedia ada di dalam badan si ibu.Vitamin B juga dapat melahirkan wajah ibu yang cantik berseri dan tidak kusam
 

c) Vitamin C
Sangat penting untuk menjaga salur darah, sebagai antioksidan dan membantu meningkatkan antibodi ibu dan pengambilan Vitamin C membantu meningkatkan kandungan antibodi di dalam susuibu untuk anak yang sedang menyusu. So, sekiranya anda atau baby demam, cuma tingkatkan pengambilan vit c ke 2 biji sehari ...dan bagi ibu2 yg menghadapi puting melecet/luka/berdarah,insya allah akan mudah sembuh...satu lg kesannya kulit makin bersih, cerah & cantik. Vitamin C membantu pembentukan kolagen dengan lebih baik.

d) Zinc

Zinc pula berperanan membina jalinan antara sel ibarat benang untuk menyambungkan luka yang koyak tadi atau kulit yang melecet. Kepentingan zink antara lainnya :
1. penting untuk sistem pertahanan badan- immune system
2. bertindak sebagai anti oksidan
3. membantu penyerapan zat/mineral yang lain seperti magnesium, kalsium dan beberapa garam mineral yang lain
4. mempercepatkan pembaikan tisu yang luka
5. membantu penghantaran oksigen dan pengambilan karbon dioksida dari tisu
6. membantu pertumbuhan tulang yang sihat
7. mengawal rasa,bau dan selera
8. terlibat secara langsung dengan sistem reproduktif manusia- kesuburan

 


Jadi, yang mana lebih penting buat masa ini, iaitu selepas ibu itu melahirkan? Sudah tentu fokus utama pada ketika itu ialah memastikan tubuh ibu itu sihat. Sekiranya ibu masih lagi mengalami sakit selepas bersalin (stress/trauma) ini sedikit sebanyak boleh merencatkan penghasilan susu seterusnya mengganggu penyusuan si kecil. Dan kemudian, ibu akan bertambah-tambah stressnya sebab dia merasakan dia tidak dapat menyusukan bayi.


Sudah nampak ke mana arah tuju kita? Mahu Set B atau Set C? Teruskan pembacaan kalian!


STRESS - adalah musuh utama. Bila si ibu sudah masuk mode ini, tubuhnya akan fokus kepada stress itu dan merencat segala hormon terutamanya hormon oxytocin. Dan apabila hormon oxytocin terencat, walaupun ada penghisapan bayi, produksi susu akan sedikit terganggu.

Bcomplex membantu menenangkan emosi si ibu, manakala Zink membantu memulihkan luka pada si ibu. Bila kedua-duanya bertindak, maka si ibu akan lebih cepat bersedia (badan dah sihat!) untuk menyusukan si kecil. Selain dari Set C, kalsium (Ostematrix) amat diperlukan dalam badan. Ini untuk menggantikan kalsium yang hilang semasa proses kelahiran. Kalsium sepatutnya mula diambil semasa kehamilan lagi. Ini boleh mengelakkan berlakunya pertumpahan darah. Kalsium diperlukan dalam proses pembekuan darah selepas kelahiran.


Bagaimana pula dengan penyusuan? Adakah susu saya cukup? Adakah bayi saya kenyang?


heee.. ini ialah soalan lazim. Pada awal-awal kelahiran, perkara utama yang perlu diberi perhatian ketika penyusuan ialah posisi penyusuan dan pelekapan bayi semasa menyusu. Ada posisi yang selesa buat ibu A tetapi tidak buat ibu B. Manakala pelekapan yang betul perlu supaya ia tidak meudaratkan si kecil dan si ibu. Sekiranya dua perkara ini diberi perhatian, InsyaAllah penyusuan pasti berjaya! Jangan susah hati, anda pasti mendapat konsultansi penuh dari saya.


Oh ye, ibu-ibu boleh dapatkan Set C dan Ostematrix pada harga istimewa dan juga berpeluang untuk memenangi cabutan bertuah! Emel atau SMS saya segera! Nanti kita sambung, siapa pula yang perlu Set B. 

No comments:

Post a Comment