Tuesday 27 January 2015

Punca KEPUTIHAN dan penyelesaiannya!

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease * 


PST : Post di bawah adalah bahan bacaan untuk 18 tahun dan ke atas!
Jangan cakap saya tak pesan eeeek.

Wanita sinonim dengan masalah keputihan iaitu keluarnya cairan yang tidak normal dari vagina. Cairan ini nanti akan menghasilkan bau yang kurang menyenangkan hingga boleh menyebabkan orang yang mengalaminya akan berasa tidak selesa, gatal, panas bahkan rasa sakit di bahagian intim mereka.


Ada apa dengan keputihan ni?

Keputihan adalah gejala yang berlaku akibat infeksi yang berlaku pada vagina. Infeksi bermaksud berlakunya pembiakan mikro organisme seperti bakteria, parasit, kulat dan virus pada vagina yang menyebabkan perubahan pada cairan yang keluar dari vagina.

Berikut EMPAT sekawan mikro organisme yang menyebabkan berlakunya keputihan :


BAKTERIA

Jangkitan bakteria lebih mudah dijangkiti oleh wanita hamil dan yang menggunakan IUD, dan melakukan hubungan seksual dengan bertukar-tukar pasangan. Akibatnya menyebabkan bakteria jahat berkembang baik.

Keputihan yang disebabkan oleh bakteria dikenali sebagai bacterial vaginosis. Lebih kurang 50% wanita yang dijangkiti keputihan jenis ini tidak menunjukkan sebarang gejala. Ciri-ciri yang boleh dikenalpasti : 
  • cairannya lebih hanyir, 
  • berwarna putih kelabu dan 
  • bau hanyir.  

Bau akan menjadi lebih kuat selepas berlaku hubungan intim dan menyebabkan darah haid juga berbau yang tidak menyenangkan. Jika ada alahan di bahagian vagina seperti rasa gatal, namun sifatnya ringan daripada keputihan yang disebabkan oleh candida albicans atau trichomonas vaginalis.


KULAT

Keputihan yang disebabkan oleh infeksi kulat dikenali sebagai candida albicans. Umumnya disebabkan oleh faktor luar dan dalam tubuh wanita itu sendiri seperti kehamilan, kegemukan, mengamalkan pil perancang, ubat tertentu (seperti steroid, antibiotik), penyakit diabetes, kurang antibodi dan cuaca yang panas dan lembap.

Ciri-ciri bagi jangkitan ini, biasanya :
  • cecair berwarna putih kekuningan seperti susu
  • berbau
  • gatal yang keterlaluan
  • ketidakseimbangan hormon yang menyebabkan paras gula dalam darah naik

PARASIT

Jangkitan parasit trichomonas vaginalis termasuk dalam kumpulan penyakit jangkitan seksual (PMS) kerana cara jangkitannya adalah melalui hubungan seksual. Namun jangkitan juga boleh berlaku melalui perkongsian perlatan mandian seperti sabun.

Ciri-ciri jangkitan ini ialah :
  • cairan yang keluar berwarna kuning kehijauan
  • lebih pekat dan bergumpal
  • bau yang tidak menyenangkan
  • boleh menimbulkan rasa gatal dan alahan pada organ intim

VIRUS

Jangkitan virus sering berpunca daripada penyakit kelamin seperti condylima, herpes dan HIV/AIDS. Condylima boleh dikesan dengan tumbuhnya kutil yang banyak disertai cairan berbau. Jangkitan ini sering dialami oleh wanita hamil.


Bagaimana untuk mendiagnos penyakit ini?

Huhuhu... Dah nama pun mikro organisme. Jadi, untuk mengesan punca keputihan, perlu dilakukan anamnesa, pemeriksaan fizikal khususnya di bahagian dijangkiti dan pemeriksaan makmal terhadap contoh cairan yang diambil. Melalui pemeriksaan makmal, mikro organisme penyebab dapat dikenalpasti.


Cara rawatannya pula?

Antara cara yang akan diberitahu oleh doktor ialah :
  • Vagina perlu sentiasa dibersihkan menggunakan cairan antiseptik yang sesuai
  • Ubat oral akan diberikan, bersesuaian dengan penyebab jangkitan dan kepekaan mikro organisme
  • Amalkan kebersihan diri terutamanya di bahagian organ intim
  • Tidak mengamalkn seks bebas
  • Dapatkan segera pemeriksaan doktor sekiranya ada gejala yang meragukan.

Adakah Shaklee boleh membantu??

InsyaAllah. Ya, Ada.

Alfalfa Complex




Vitamin yang ditemui dalam Alfalfa:

Vitamin A – untuk penglihatan. Membina ketahanan terhadap jangkitan, terutamanya dalam saluran pernafasan; menggalakkan pertumbuhan sel; menggalakkan kulit yang sihat dan adalah penting semasa kehamilan.

Vitamin E – melindungi sel-sel terhadap kerosakan daripada sinaran dan matahari dan pencemaran udara; kesihatan jantung, kardiovaskular dan kesihatan otot; memperbaiki fungsi imun; menguatkan otot di dalam badan; membantu membawa nutrien ke sel-sel dan membantu menguatkan dinding pembuluh darah; membantu fokus mata.

Vitamin U – menggalakkan kesihatan badan untuk membantu mengatasi ulser peptik.

Vitamin B6 – membantu asimilasi makanan dan metabolisme protein dan lemak; menggalakkan kesihatan saraf dan kulit; membantu mengurangkan loya.

Vitamin K – penting bagi pembekuan darah; penting dalam fungsi hati; menyumbang kepada kecergasan dan panjang umur.

Vitamin D – mengawal penggunaan kalsium dan fosforus di dalam badan dan oleh itu diperlu kanuntuk pembentukan gigi dan tulang yang kuat dan sihat.


MINERAL yang ditemui dalam Alfalfa:

Kalsium – membina dan mengekalkan tulang dan gigi; membantu darah membeku, membantu dalam kecergasan dan daya tahan; mengawal rentak jantung, melegakan saraf.

Zat Besi – diperlukan dalam pembinaan hemoglobin; membantu pengangkutan oksigen di dalam darah.

Kalium – perlu bagi saraf otot, tindakan jantung dan tindak balas enzim; juga untuk digests lemak.

Fosforus – diperlukan untuk tulang yang normal dan struktur gigi. Saling berkait dengan tindakan kalsium dan Vitamin D. Meningkatkan peranan tisu saraf.

Klorin (klorida) – elektrolit penting yang membersihkan dan menyucikan badan; mengawal metabolisme lemak, gula dan kanji.

Sodium – mengawal keseimbangan cecair di seluruh badan, meneutralkan asid, menghalang pembekuan darah, mengaktifkan limpa, usus dan fungsi perut.

Silikon Magnesium – membantu badan untuk menangani sembelit; ketahanan saraf; melindungi kulit dan badan, dan merangsang fungsi otak.


Testimoni!!!


Macamane? 
Kita perlu bersih luar dan dalam!
Baru hasben kata 'MANTOOOOP'!
hihihi...

Ok.. jangan segan dan malu. Nampak details kat bawah? Ambil phone dan whatsapp segera ya!

***********************************

Rabihah Muhamad
Shaklee ID [ No : 906559]
Contact No : 012-9495513
Email : kamikamuvitamin@gmail.com
Like my Fanpage: 
https://www.facebook.com/ourhealthsolutions

No comments:

Post a Comment