Friday 19 May 2017

RAWATAN ALTERNATIF PENYAKIT BELL'S PALSY LUMPUH SEBELAH MUKA

Assalamualaikum , Salam Jumaat , Jumaat terakhir bagi Syaa'ban . Alhamdulillah, semoga Allah temukan kita kepada Ramadhan ini.

Hari ni, KakBee nak share tentang BELL'S PALSY . Penah dengar tak or  pernah nampak sesiapa yang mukanya turun sebelah? Jom kita kenali apa itu 'lumpuh sebelah muka'. Sesiapa sahaja boleh diserang bell's palsy ni. Semoga bila kita dah tahu apa itu bell's palsy ni kita boleh beringat dan tahu caranya untuk merawat.

Ok, jom...

Penyakit Bell’s Palsy adalah satu kelumpuhan muka idiopatik (tidak diketahui punca), akibat saraf tengkorak VII (saraf muka) yang tidak berfungsi, sehingga mengakibatkan ketidakupayaan untuk mengawal otot muka pada bahagian yang terjejas.
Kebiasaannya, kelumpuhan muka berpunca dari pelbagai faktor seperti ketumbuhan otak, strok dan Lyme. Namun, jika kelumpuhan berlaku tanpa sebab tertentu, ia dipanggil penyakit Bell’s Palsy.
Image result for bell's palsy vivix shaklee
Penyakit Bell’s Palsy tidak sama dengan strok. Pesakit strok biasanya mengalami kelumpuhan bukan sahaja pada wajah, malah tangan dan beberapa anggota badan yang lain. Manakala pesakit Bell’s Palsy hanya mengalami lumpuh sebelah muka, dan bukan berpunca daripada tekanan darah tinggi, diabetes dan lain-lain.

Punca Penyakit Bell’s Palsy

Punca penyakit Bell’s Palsy tidak diketahui. Ia mungkin disebabkan oleh radang akibat jangkitan virus seperti Herpes yang menyebabkan saraf muka menjadi bengkak. Saraf tersebut bergerak melalui tengkorak dalam saluran tulang kecil di bawah telinga. Saraf yang membengkak dan mampat di dalam saluran tulang yang sempit dipercayai menjadi penyebab kerosakkan pada saraf tersebut.
Ada juga yang mengaitkan penyakit Bell’s Palsy dengan trauma, faktor sekeliling, emosi dan metabolik tidak stabil. Apapun, ini hanya sebahagian daripada punca yang dikenalpasti kerana punca sebenar Bell’s Palsy tidak diketahui.

Petanda Penyakit Bell’s Palsy

Sesetangah pesakit boleh rasa kelainan pada wajah beberapa hari sebelum diserang Bell’s Palsy, seperti rasa kebas, sakit bahagian telinga dan kelainan pada lidah. Kegagalan sarah VII berfungsi menyebabkan mata pesakit tak boleh dikerdip dan tutup, bibir terjuih, senyuman terganggu, air liur meleleh dan hidung seakan terjatuh
Image result for bell's palsy vivix shaklee
Penyakit Bell’s Palsy biasanya menyerang secara rawak di kalangan mereka yang berusiawanita selepas bersalin atau ketika kedatangan haid, dan remaja yang mengalami stress. Malah bell’s Palsy turut berlaku di kalangan kanak-kanak, namun peratusannya sangat rendah.

Rawatan Penyakit Bell’s Palsy

Biasanya doktor memberi pesakit Bell’s Palsy steroid (kortikosteroid) seperti Prednisone dengan dos yang tinggi pada peringkat awal serangan selama 2 minggu. Dos steroid ini akan dikurangkan mengikut peningkatan kesihatan pesakit Bell’s Palsy tersebut.
Bagi kes Bell’s Palsy yang berpunca daripada radang, doktor akan berikan antiviral beserta steroid. Namun, dalam kebanyakan kes, steroid dilihat lebih berkesan berbanding antiviral.
Kadangkala rawatan fisioterapi diberi kepada pesakit Bell’s Palsy bagi membantu menguatkan otot terjejas dan untuk stimulasi saraf terlibat. Contoh fisioterapi seperti urutan muka, senaman otot muka dan stimulasi elektrik. Pembedahan mungkin dilakukan untuk kes Bell’s Palsy yang berlanjutan.
Vivix Bantu Mengurangkan Sakit Arthritis

Vivix Rawatan Alternatif Penyakit Bell’s Palsy

Perkongsian sebenar daripada seorang pesakit Bell’s Palsy, Puan Faiza, tentang penyakit Bell’s Palsy yang dihidapai, dan tentang bagaimana beliau berikhtiar dengan suplemen Vivix Shaklee sebagai rawatan alternatif untuk penyakit Bell’s Palsy.
Image result for bell's palsy vivix shaklee
"2 Oktober 2015
Saya bangun sebelah muka dah jatuhTak boleh senyumMata tak boleh tutupAir mata mengalir macam menangis. SakitRasa tegang je.
Doktor sahkan saya diserang Bell’s Palsy. Bukan STROKE. Tapi kelemahan sebelah otot muka. Saya di steroid. Punca UNKNOWN. Tapi maybe sebab saya menyusukan, dan baru lepas bersalin. Saya tidak mengambil sebarang steroid lagi selepas tu.
Consume SPECIAL DOSE Vivix. Dan consume OmegaGuard, Bcomplex & Vitamin E dengan EXTREME. Saya juga menjalani fisioterapi.
Alhamdullilah selepas 90 hari, saya diberi kesempatan SENYUM kembali.
Share la. Saya izinkan. Kalau ade ahli keluarga / sahabat handai yg mengalami, berikan support. Ia bukan mudah seperti dijangka. Saya dan sahabat Bell’s Palsy sahaja yang tahu apa yg kami rasa. -Puan Faiza".
Allahu Akbar. Bukan mudah ya ibu baru lepas bersalin, dan sedang menyusukan bayi yang kecil, nak menahan kesakitan Bell’s Palsy serta mengawal emosi lagi. Tabah sungguh Puan Faiza.
Awalnya beliau memang ada ambil steroid. Namun, pengambilan steroid menyebabkan susunya merudum, jadi beliau memilih rawatan alternatif Vivix untuk penyakit Bell’s Palsy nya. Syukur, beliau kembali sihat selepas 3 bulan mengamalkan suplemen Vivix, OmegaGuard, B-Complex dan Vitamin-E, disertai dengan fisioterapi. Tiada steroid.
Lagi testimoni bekas pesakit Bell’s Palsy yang mengamalkan Vivix…
Image result for bell's palsy vivix shaklee

“Kawan saya ada Bell’s Palsy.. Setelah 2 botol Vivix, Alhamdulillah sudah setahun tidak lagi diserang Bell’s Palsy“, -Puan Izura.
“Mak saya salah seorang pesakit Bell’s Palsy hampir berpuluh tahun.. Puas cari penawar sampai ke pakar di Singapura.. Alhamdulillah, pulih selepas konsiten Vivix dan GLA Complex”, -Puan Zura.
“Saya pernah kena Bell’s Palsy.. B-Complex memang berguna untuk saraf.. Ubat doktor, urutan muka dan rawatan kejutan elektrik pada saraf yang lumpuh.. Selepas 3 bulan 100% baik, Insya Allah”, -Tuan Fadzil Man.
Semoga perkongsian dari bekas pesakit Bell’s Palsy ini menjadi inspirasi kepada anda yang turut mengalami penyakit Bell’s Palsy. Kongsikan juga kisah puan ini kepada kawan-kawan pesakit Bell’s Palsy yang anda kenal. Semoga sedikit sebanyak dapat meringankan beban mereka. Insya Allah…
=================================================
SMALL STEP, RIGHT DIRECTIONS
Jadi, apa lagi yang anda ragu2? Bertukarlah sekarang kepada vitamin yang lebih selamat untuk anda, insyaaAllah..


| YOUR TRUSTED SID |

No comments:

Post a Comment