Monday 23 June 2014

Persediaan Awal Berpuasa Untuk Ibu Hamil & Ibu Menyusu

Anda seorang Ibu yg sedang HAMIL? Anda seorang Ibu yg sedang MENYUSUKAN? Apakah persediaan awal anda untuk menempuhi bulan puasa Ramadhan? Mari kita baca persoalan-persoalan yang sering timbul di kalangan ibu hamil dan ibu menyusu mengenai puasa. Semoga ianya bermanfaat buat anda ibu-ibu di luar sana. InshaAllah.

Ibu menyusu & Ibu Hamil


Q: Adakah Ibu Hamil boleh berpuasa?
A: Kehamilan merupakan satu perubahan fisiologi yg normal. Oleh itu, ibu yg hamil bukanlah seorang pesakit dan seharusnya menjalani kehidupan spt biasa. Jadi, ibu hamil BOLEH BERPUASA (kecuali utk kes2 spt ibu hamil yg mengalami alahan yg teruk, yg berpenyakit kronik spt diabetes, darah tinggi, penyakit buah pinggang, pesakit jantung dsb, yg mempunyai masalah anemia/kurg darah dan mengalami pendarahan semasa hamil).

Apabila ibu hamil berpuasa, bayi di dalam kandungan tidak turut sama berpuasa. Bayi dalam kandungan akan mengambil terus makanan yg diperlukan melalui uri. Oleh itu, ibu hamil yg tak mengamalkan pemakanan yg seimbang boleh menyebabkan kesihatannya terjejas. Namun, ini tak bermakna si ibu perlu makan dua kali ganda kerana pemakanan yg berlebihan juga boleh memudaratkan kesihatan.


Q: Adakah Ibu boleh meneruskan Penyusuan di bulan Ramadhan atau semasa berpuasa?
A: Ibu menyusu BOLEH BERPUASA walaupun menyusukan bayi mereka tanpa menjejaskan kualiti dan kuantiti susu yang dihasilkan. Isipadu susu yg dihasilkan tidak bergantung sepenuhnya kpd berapa banyak air yg ibu minum di siang hari tetapi bergantung kpd berapa kerap payudara dikosongkan sama ada dengan cara hisapan bayi atau mengepam.



Q: Bagaimanakah utk memastikan ibu hamil kekal cergas semasa berpuasa dan susu ibu mencukupi walaupun si ibu berpuasa?
A:

Pertama: Ibu hendaklah YAKIN bahawa penghasilan susu tidak akan terjejas walaupun berpuasa. Dalam penyusuan, keyakinan ibu AMAT PENTING kerana ia mempengaruhi emosi dan minda si ibu. Emosi dan minda yg positif akan merangsang hormon oksitosin dan seterusnya memastikan penghasilan susu yg berterusan..InshaAllah
Kedua:  Ibu hendaklah memastikan kandungan nutrien yang SEIMBANG dijaga sepanjang bulan Ramadhan. Jgn lupa pengambilan air yg mencukupi juga merupakan sebahagian drpd nutrien yg seimbang. Tubuh manusia mengandungi 70% air, maka ibu hendaklah minum air sekurang-kurangnya 3 Liter air sehari. Di bulan Ramadhan, ibu boleh mengambil air sedikit demi sedikit sepanjang waktu berbuka sehinggalah waktu bersahur.
Ketiga: Pemakanan yg SIHAT dan SEIMBANG hendaklah diambil semasa berbuka dan bersahur. Mulakan berbuka puasa dgn air dan kurma. Kemudian tunaikan solat dan berehat seketika sebelum makan makanan yg berat. Makanlah dgn perlahan dan jgn terlalu kenyang utk mengelakkan ketidakhadaman makanan.


Q: Apakah makanan tambahan yang SESUAI semasa berpuasa, SELAMAT & TERBUKTI SECARA KLINIKAL?
A: Anda boleh mencuba Set Mighty 3 Gem. Ianya terdiri drpd 3 jenis produk iaitu Energizing Soy Protein, Meal Shake & Performance Drink.

Mighty 3 Gem Persediaan Awal Berpuasa Untuk Ibu Hamil & Ibu Menyusu
ESP (perisa natural vanilla) : 
– Membekalkan tenaga & memberikan rasa kenyang yang lebih lama. Menyediakan tenaga yg berkekalan dan membantu menahan rasa lapar menerusi bekalan sumber tenaga yg konsisten.

MEALSHAKE (perisa french vanilla) :
 ‘Easy-On-the-Go Meal’ kerana penyediaannya yang begitu mudah, dan kandungannya yang lengkap membekalkan nutrient keperluan harian. Membekalkan sekurang-kurangnya 35% (atau lebih) Nilai Harian (Daily Value) bagi 19 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh tubuh. Sumber yang kaya dengan kalsium, fibre dan protein.

PERFORMANCE DRINK (perisa natural orange): 
– Ia mengandungi formula karbohidrat unik Shaklee iaitu opticarb yang membekalkan tenaga serta merta. Opticarb ialah rangkaian karbohidrat yang memberikan kita tenaga berterusan tanpa menganggu kestabilan gula dalam darah. Membantu mengelakkan rasa dehydrate akibat kurang minum air ketika sedang berpuasa. Terbukti secara klinikal mampu menyokong tahap hidrasi berbanding air.


Set Mighty 3 Gem juga SESUAI UTK SESIAPA SAHAJA yg ingin mengekalkan tahap kecergasan semasa sedang berpuasa.

Menurut Mazhab Syafie, ibu yg sedang hamil dan menyusui bayi diberikan kelonggaran utk tidak berpuasa jika mereka khuatir dgn kesihatan diri mahupun bayi mereka. Namun adalah sebaiknya kita mula berlatih berpuasa sebelum Ramadhan dgn melaksanakan puasa-puasa sunat serta berusaha mencukupkan nutrisi dalam pemakanan seharian semasa bersahur dan berbuka..InshaAllah.
Puasa1 Persediaan Awal Berpuasa Untuk Ibu Hamil & Ibu Menyusu


JOM BERUBAH! SIHAT BERSAMA SHAKLEE
SMALL STEPS RIGHT DIRECTION


Hubungi saya sekarang,
Your Trusted,Your Shaklee Independent Distributor
RABIHAH MUHAMAD
PM/SMS/WhatsApp/Telegram: 012-9495513/017-9758086
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rabihah Muhamad (ID 906559)
No Tel(sms/whatsapp): 012-9495513/017-9758086
Email: kamikamuvitamin@gmail.com
COD area:Kota Bharu, Pasir Mas & Rantau Panjang
Penghantaran ke seluruh malaysia adalah memalui poslaju/skynet. 
Nak jadi ahli SHAKLEE? Klik sini ya 

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Terima kasih kerana membaca entry ini. Jika anda rasa ia berguna, sila klik share. 'Sharing Is Caring'


No comments:

Post a Comment