Sunday 14 September 2014

Adakah Kolagen Shaklee Selamat untuk Ibu Mengandung & Menyusu?

Haisshhh...tertanya-tanya lak..selamat ke ibu menyusu ambil kolagen shaklee ni?Sebabnya kalau selamat of course la Biha yang nak try jugak..hihi...Sempat menjelajahi beberapa blog dan web yang menerangkan tentang kolagen shaklee ni samada selamat/tidak tuk ibu menyusu.Kalau tak selamat sebab apa ye??Jom kita baca ,ni summary yang Biha dapat daripada beberapa web/blog.Semoga memberi manfaat kepada kita semua yang nak consume Collagen Powder Shaklee yang memang superbb.


Ramai ibu-ibu menyusu yang waswas tentang pengambilan Shaklee Collagen Powder ini, dalam tempoh mereka menyusukan bayi mereka. Ada yang berpendapat boleh membahayakan bayi, susu badan akan merudum kesan pengambilan kolagen, dan pelbagai jenis pendapat lagi.Sebenarnya, secara umum, tiada masalah untuk mengambil supplement kolagen ketika menyusukan anak. Untuk Shaklee Collagen Powder pula, memang tiada dinyatakan ianya tidak sesuai untuk ibu mengandung ke menyusu ke..kalau betul tak boleh, Shaklee akan nyatakan seperti yang tertulis di botol VIVIX, not recommended for pregnant and lactating woman. Dalam kes kolagen ni takde pula dinyatakan..Jadi, terpulang kepada kita..nak tahu boleh ke tak, study lah sikit kan..tengok apa kandungan nya..









Secara asasnya, kolagen selamat malah diperlukan untuk menjaga kulit agar tidak mengalami rekahan (stretch mark) bagi wanita hamil. Namun, ibu-ibu harus berwaspada pada bahan-bahan yang digunakan, kerana ada bahan yang tidak sesuai untuk ibu mengandung dan menyusu. Malah, harus tahu juga bahawa produk2 kolagen ni tidak diuji terhadap wanita hamil dan menyusu. Oleh itu, ibu-ibu kena periksa dulu apa bahan yang digunakan. Contohnya dalam Collagen Powder Shaklee ni mengandungi sejenis herba bernama Pfaffia yang tidak sesuai untuk wanita hamil kerana ia memberi kesan kepada hormon mengandung. Tapi jangan risau, ibu mengandung boleh menggunakan Collagen sebagai masker.



Apa fungsi setiap bahan dalam SCP(shaklee collagen powder)?
Kolagen ikan
Memberikan kesan elastin, mengekalkan kulit lebih anjal

Ekstrak kulit kerangan
mengandungi glukosamina sbg pelincir bg sendi, menghidrat mata, & melegakan ketidak selesaan mata

Lactobacillus acidophilus:
Meningkatkan penyerapan kolagen

Ekstrak biji Camellia Japonica
Mengandungi acid oleik dan isoflavon. Membekalkan nutrisi dan penghidratan

Ekstrak Pfaffia
Merawat rambut gugur, ketidakseimbangan hormon, dan meningkatkan tenaga batin. Meningkatkan prestasi dan tenaga

Vitamin c
Menggalakkan pengeluaran kolagen dan menentang radikal bebas.

Vitamin B2,B6
membekalkan tenaga yang penting dalam proses pengeluaran kolagen didalam sel tubuh.


Ok, inilah bahan2 dalam kolagen Shaklee..sekarang yang mungkin menimbulkan isu ialah Pfaffia..kenapa?

Family: Amaranthaceae
Genus: Pfaffia
Species: paniculata
Synonyms: Hebanthe paniculata, Gomphrena paniculata, G. eriantha, Iresine erianthos, I. paniculata, I. tenuis, Pfaffia eriantha, Xeraea paniculata
Common names: Suma, Brazilian ginseng, pfaffia, para toda, corango-acu
Part Used: Root
Suma is a large, rambling, shrubby ground vine with an intricate, deep, and extensive root system. It is indigenous to the Amazon basin and other tropical parts of (southern) Brazil, Ecuador, Panama, Paraguay, Peru, and Venezuela. Since its first botanical recording in 1826, it has been referred to by several botanical names, including Pfaffia paniculata, Hebanthe paniculata, and Gomphrena paniculata. The genus Pfaffia is well known in Central and South America, with over 50 species growing in the warmer tropical regions.- here


pfaffia ni senang cerita dari golongan herba..jadi dikhuatiri sedikit panas untuk bayi yang disusukan. Tapi dalam quantiti yang betul, insyaAllah tiada masalah pun..Alfalfa pon herbs tapi ok je siap jadi milkbooster lg kan.


Collagen Powder Shaklee 1
Ini pula kenyataan dari sahabat yg bertanyakan pada Nutritionist Shaklee
”Collagen powder shaklee..boleh untuk ibu menyusu..knapa saya keluar statement ni.
Semalam saya jumpe nutritionist shaklee Jane..
saya tanya, kenapa ibu menyusu tidak digalakkan ambil SCP?

Ada pihak yang keluarkan kenyataan ini
”Walau bagaimanapun, ia tidak sesuai diambil oleh ibu yang mengandung dan yang menyusukan.
Mungkin ada sesetengah ibu yang menyusu mengamalkannya namun secara jujurnya saya nyatakan pengambilan kolagen tidak memberikan imbuhan nutrisi kepada si anak yang menyusu susuibu. Maka bagi ibu mengandung atau menyusu yang tetap ingin mengamalkan kolagen boleh amalkan sebagai masker di wajah.
*tambah dia lagi..mmg takkan bagi kesan negative dlm masa yg singkat..nnt 5/6 thn nnt baru ada kesan kat baby..”


 Nutritionist Shaklee Jane menjawab:
Ibu menyusu cuma tidak digalakkan mengambil kerana kita tidak tahu kesuaian badan ibu selepas melahirkan. Dalam Colagen ada Prafia..tu herb yg maybe buat baby panas. Ibu boleh cuba ambil, jika ibu & baby rasa ok, boleh continue.
sama juga dgn alfalfa..alfalfa juga herb. so ibu perlu amik lbh air supaya ibu & baby tak panas.

Berkaitan kesan negative 5/6 thn akan dtg..Tiada kesan buruk jangka masa panjang..sb if ada healing crisis pun..terus muncul in short time.Shaklee iss natural..no ingredient yg membahayakan..healing crisis tu is satu keadaan utk baik pulih..bukan kesan sampingan.
Collegen powder baru dilancarkanpada jun 2012..mana plak insan tersebut tahu akan ada kesan buruk dlm masa 5/6 tahu..ada kajian???6 thn lepas, collagen powder shaklee belum wujud..

~Credit to: Mummymaira

Pfaffia yang tidak sesuai untuk wanita hamil kerana ia memberi kesan kepada hormon mengandung. Tapi jangan risau, ibu mengandung boleh menggunakan Collagen sebagai masker.

Kebanyakan kandungan collagen powder shaklee adalah sesuai untuk ibu menyusu. Jika anda dan bayi anda boleh terima supplement alfalfa, bermakna collagen powder juga insyaaAllah tidak menjadi masalah. Malah ada yang beritahu setelah mengambil collagen, susu mencurah2 dan anak asyik nak menyusu. SEBAIKNYA, jika tidak pernah menggunakan alfalfa/collagen, boleh juga menggunakan rules of 4 days. Iaitu cuba ambil collagen selama 4 hari  berturut2 jika tiada kesan kepada bayi dan anda, bermakna anda boleh teruskan pengambilan. Tetapi satu yang pasti, kandungan collagen adalah semulajadi, no additive is added. 






JOM TRY...RUGI TAK GRAB SEKARANG....PROMOSI COLLAGEN SHAKLEE BERMULA 1 SEPTEMBER 2014 SEHINGGA 31 SEPTEMBER 2014 SAHAJA!!!!!!

 CLICK HERE TO BUY



INGIN DAPATKAN PENJIMATAN BERGANDA DENGAN JADI AHLI??
Untuk dapatkan penjimatan berganda, anda boleh daftar sebagai Ahli Shaklee. Anda akan mendapat penjimatan sebanyak 15-25% jika daftar sebagai Ahli Shaklee. Untuk keterangan lanjut berkaitan pendaftaran keahlian, boleh terus hubungi saya.

JOM BERUBAH! SIHAT BERSAMA SHAKLEE
SMALL STEPS RIGHT DIRECTION

Hubungi saya sekarang,
Your Trusted,Your Shaklee Independent Distributor
RABIHAH MUHAMAD
PM/SMS/WhatsApp/Telegram: 012-9495513/017-9758086
--------------------------------------------------------------------------------------------

Rabihah Muhamad (ID 906559)

No Tel(sms/whatsapp): 012-9495513/017-9758086
Email: kamikamuvitamin@gmail.com
COD area:Kota Bharu, Pasir Mas & Rantau Panjang
Penghantaran ke seluruh malaysia adalah memalui poslaju/skynet. 
Nak jadi ahli SHAKLEE? Klik sini ya 

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Terima kasih kerana membaca entry ini. Jika anda rasa ia berguna, sila klik share. 'Sharing Is Caring'
















No comments:

Post a Comment