Tuesday 12 November 2013

Apa yg Anda Perlu Tahu Mengenai Kalsium & Vitamin D

Seperti yg kita sedia maklum, tubuh badan kita tidak mampu menghasilkan kalsium secara semulajadi. Oleh itu, kita perlu mendapatkannya dari sumber makanan dan minuman.
Adakah pengambilan kalsium harian anda mencukupi untuk tulang anda, as well as your overall health?
Calcium and Vitamin D are the two most important nutrients for bone health. 
Have you fed your bones today?

Benefits of Calcium
  • Building bones and keeping them healthy
  • Membantu pembekuan darah
  • Membantu saraf menyampaikan maklumat
  • Menyokong pengecutan otot badan

Lebih kurang 90% daripada kalsium di dalam badan terdapat pada tulang dan gigi kita. Akan tetapi, tahukah anda bahawa kita kehilangan Kalsium setiap hari melalui rambut, kulit, kuku, peluh, air kencing dan najis? Semua Kalsium yg hilang ini perlu diganti. Or else, tubuh kita akan 'mencuri' Kalsium dari tulang untuk menjalankan fungsi yg lain.


Sources of CalciumKalsium boleh didapati melalui dua sumber :
1. Sumber Makanan :

  • Dairy products seperti susu low-fat dan non-fat, yogurt dan keju
  • Green vegetables
  • Ikan seperti Salmon, Sardine dan Herring
  • Jus buah-buahan
  • Susu soya
  • Bijirin (cereal)
  • Roti

2. SupplementJumlah kalsium yg diperlukan daripada supplement depends on jumlah kalsium yg anda dapati daripada makanan. If you are getting enough calcium, then you do not need to take supplements. Let's check out our daily requirements:

Bagaimana? Cukup tak kalsium yg anda dapat dari makanan?

Vitamin D dan fungsinyaVitamin D memainkan peranan yg sangat penting in protecting your bones. Vitamin D is needed by our body to absorb calcium. Tanpa Vitamin D, penyerapan kalsium tidak akan sempurna dan efisyen.
Kanak-kanak terutamanya, amat memerlukan Vitamin D untuk membina tulang yg kuat. Adults pula need it to keep bones strong and healthy. Apabila seseorang itu is not getting enough Vitamin D, besar kemungkinan tulangnya akan terhakis, menjadi kurang mampat dan rapuh apabila tua nanti.

Sources of Vitamin D
1. SunlightYes, matahari! Kulit kita menghasilkan Vitamin D daripada cahaya ultra-ungu (UV light) dari matahari. Kulit kita mampu menyimpan vitamin ini and will use it later when needed. Jumlah Vitamin D yg dihasilkan oleh kulit depends on time of the day, musim, latitud, pigmentasi kulit dan faktor-faktor lain.
Akan tetapi, ramai di antara kita yg concern mengenai skin cancer. That's why ramai yg memilih untuk mengelakkan diri daripada cahaya matahari; tak kira lah sama ada memakai baju yg menutupi kulit, mahupun menggunakan sun block. Penggunaan sun block inilah yg berkemungkinan menjadi faktor penting yg menyekat kebolehan kulit kita daripada menghasilkan Vitamin D.


2. MakananVitamin D didapati secara semulajadi hanya pada beberapa jenis makanan termasuklah ikan salmon, mackerel dan tuna. Vitamin D juga biasanya ditambah ke dalam susu dan produk tenusu yg lain seperti jus oren, susu soya dan bijirin.


3. SupplementSupplement yg mengandungi Vitamin D boleh diambil dengan atau tanpa makanan. Vitamin D diperlukan oleh tubuh untuk menyokong penyerapan kalsium.


Rabihah Muhamad (ID 906559)
No Tel: 012-9495513
Email: kamikamuvitamin@gmail.com
COD area:Kota Bharu, Pasir Mas & Rantau Panjang
Penghantaran ke seluruh malaysia adalah memalui pos. 
Nak jadi ahli SHAKLEE? Klik sini ya 

No comments:

Post a Comment