Monday 11 November 2013

Mek Saleh Tak Payah Berpantang?

Betul ke mat saleh tak payah berpantang?


Maybe yes, maybe not. Soalan ni saya pernah tanya pada mak saya waktu saya tengah berpantang dulu. Kenapa diorang tak payah pakai socks, tak payah jaga makan, etc. 

According to her, mat saleh minum arak/wine untuk 'memanaskan' badan mereka. Wallahualam. Tu cara mereka. Cara kita lain.


Orang Melayu dan Cina yg sedang berpantang pula biasanya makan makanan yg 'panas' seperti black pepper, halia tua, cuka, bawang putih dan juga jamu bagi orang Melayu atau teh ginseng bagi orang Cina. Unfortunately, tak semua orang sesuai dgn jamu. 

We need all these to help us recover. Makanan yg bersifat sejuk hanya akan membuatkan kita lebih lambat utk pulih serta membahayakan perut serta limpa kita. Makanan 'sejuk' ini juga menyukarkan proses penyingkiran toxin dari badan.



In Shaklee, we have Alfalfa!
 
Alfalfa kaya dengan pelbagai nutrisi yg kebanyakannya tidak terdapat di dalam buah-buahan mahupun sayuran. We call it 'The Modern Jamu'.


Why?
 
1. Ia bersifat 'panas'
Tujuan makan makanan yg bersifat panas ini adalah utk promote blood circulation dan menguatkan sendi wanita yg baru lepas bersalin. Ia juga dipanggil 'Kacip Fatimah Moden', jadi ianya sangat sesuai utk isteri-isteri *wink*wink*

2. A powerful detox

Alfalfa bertindak menyingkirkan toxin dan bahan kumuh yg tak dapat dikeluarkan sepenuhnya oleh badan.
 
3. Mengandungi fiber
Wanita yg baru bersalin biasanya akan menghadapi masalah sembelit akibat kurang minum air atau takut hendak meneran. Alfalfa akan melancarkan proses pembuangan secara semulajadi.
 
4. Increases energy level and relieves fatigue
Membekalkan tenaga utk ibu yg terpaksa berjaga malam serta menguruskan anak-anak yg lain.

5. Helps in weight loss
Alfalfa adalah 'julap' semulajadi. A natural laxative. Ia menyingkirkn toksin, lemak dan air yg berlebihan dari badan. Ia juga mampu mengelakkan sembab air dan memperbaiki sistem penghadaman.

 
6. Sumber Vitamin K semulajadi
Vitamin K adalah penting untuk pembekuan darah serta kecergasan hati. It helps mothers who just gave birth dan yg sedang berpantang to reduce the postpartum bleeding by increasing the blood’s ability to clot (membeku).

7. Act as a Milk Booster
Some studies menunjukkan bahawa Alfalfa membantu meningkat serta mengekalkan penghasilan susu badan. It is also believed by some to be a Galactagogue, a substance that promotes lactation.

Sudah berkahwin atau tidak, sudah punya anak atau belum, semua wanita boleh, malah digalakkan utk mengambil Alfalfa. Contact me and order yours TODAY!

Rabihah Muhamad (ID 906559)
No Tel: 012-9495513
Email: kamikamuvitamin@gmail.com
COD area:Kota Bharu, Pasir Mas & Rantau Panjang
Penghantaran ke seluruh malaysia adalah memalui pos. 
Nak jadi ahli SHAKLEE? Klik sini ya 


No comments:

Post a Comment