Thursday 19 December 2013

~ Amukan Jerawat Sepanjang Pregnant..~

Setiap ibu akan mengalami pengalaman yg berbeza sepanjang tempoh mengandung.
For me, ia cukup mencabar dan membuatkan me begitu menghargai penat lelah dan pengorbanan Mak sepanjang mengandungkan saya.
Selalu buat saya terfikir 'macam nie rupanya sakit mengandung. Macam mana la keadaan Mak masa mengandungkan aku ye?'
Buat saya insaf n syg Mak a lot.
Hakikatnya...
"kenapa laa teruk sgt ko mengandung Chik? Abes comot muka n badan dgn jerawat. Muka sembab abes. Semua kembang. Mak dulu mengandung makin berseri²."
 -_-"
Okeyh!~ Fine!!
Ini tidak adil...tidak adil..bagi diriku. (nyanyi lagu Yuna)
Hahahaha...tak ada laa, terima ini sebagai dugaan.
**FYI,ni citer masa pregnant my 2nd child yg sekarang dah usia 9bulan ye...hihihi..flashback gituu!!!

Meh sini nak citerr,camne terjadinya jerawat time pregnant,ayoyoyooo...guna ayat formal ckettt :)

Apa yang terlintas dalam fikiran anda apabila kita berfikir jerawat dan mengandung? Apabila kita berfikir pasal jerawat tentulah kita hanya terbayangkan tentang remaja. Sebab jerawat begitu sinonim dengan remaja yang disebabkan perubahan hormon yang berlaku semasa zaman remaja. Ianya juga boleh terjadi kepada wanita yang mengandung.


Perubahan hormon semasa hamil hasil peningkatan dalam penghasilan sebum yang seterusnya mengisi liang dan membentuk jerawat. Semasa pelbagai peringkat mengandung, perubahan hormon adalah sangat tinggi, dan hasilnya, jerawat semasa mengandung seringkali seiring. Jerawat semasa mengandung paling biasa dialami dalam tempoh tiga bulan pertama mengandung kerana kadar turun naik hormon luaran yang tertinggi  dan paling cepat berlaku.

Jerawat semasa mengandung adalah suatu keadaan yang amat sukar untuk diubati. Sebabnya adalah kerana kebanyakan ubat-ubatan yang ditetapkan untuk jerawat akan memberi kesan negatif terhadap bayi dalam kandungan. Satu antibiotik yang dikenali sebagai Erythromycin boleh digunakan untuk merawat jerawat semasa mengandung jika keadaan semakin teruk. Walau bagaimanapun, penyelesaian yang paling berkesan kerana banyak bakteria pada kulit tahan antibiotik. Erythromycin boleh digunakan sebagai alternatif jika kaedah lain telah gagal, tetapi ia tidak semestinya kaedah rawatan yang paling berkesan untuk jerawat semasa mengandung.

Rawatan secara semulajadi agak sering amat berkesan merawat jerawat semasa mengandung. Teliti mencuci muka dua kali sehari dengan air bersih dan pembersih muka yang lembut. Minyak pokok teh sangat berkesan pada mensasarkan tempat-tempat tertentu serta parut jerawat. Pembersih berasaskan kimia harus dielakkan dan produk semula jadi atau organik terbaik yang disarankan untuk membasuh muka dalam rawatan jerawat semasa mengandung. Topeng tanah liat juga dikenal pasti sangat berkesan untuk merawat jerawat semasa mengandung, terutamanya jika anda berurusan dengan liang roma yang tersumbat, bintik hitam, atau kulit berminyak.

Diet adalah perkara terbaik yang anda boleh lakukan apabila merawat jerawat semasa mengandung. Anda perlu minum air sebanyak yang anda boleh, dan ini akan memberi manfaat kepada semua sistem anda, dan juga untuk merawat jerawat semasa mengandung. Detoksifikasi dengan air yang banyak akan membantu untuk membersihkan badan anda daripada bakteria yang menyebabkan jerawat semasa mengandung.

Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah asas yang baik dalam pemakanan semasa merawat jerawat semasa mengandung. Produk-produk ini akan membersihkan sistem anda dan menyahtoksik kotoran yang menyebabkan jerawat semasa mengandung. Menjauhkan diri dari makanan yang berlemak atau fastfood kerana tokokan berminyak daripada makanan ini akan membuat keadaan jerawat anda bertambah buruk. Keseluruhan mempunyai tabiat makan yang sihat akan menjadi satu rawatan yang sangat baik untuk jangkamasa panjang rawatan jerawat semasa mengandung. Kelebihannya, ia juga akan memastikan bayi anda semakin mendapat semua vitamin dan nutrien yang diperlukan.

=============================================

Tips Merawat Jerawat Ketika Hamil

Oh Jerawat!! Wanita yang mengalami jerawat ketika hamil haruslah lebih berhati-hati dengan ubat-ubatan yang mereka beli dari farmasi. Ini kerana tidak semua ubat-ubatan yang biasa digunakan, sesuai untuk mereka. Ubat-ubatan itu boleh memberikan kemudharatan pada bayi dalam rahim.


Sebenarnya mengalami jerawat (acne) adalah perkara biasa di kalangan wanita yang hamil. Jika jerawat itu tidak berapa teruk, tentu tidak merisaukan. Tetapi jika jerawat itu terlalu teruk, sudah tentu ramai wanita yang berasa malu dan berusaha untuk menghilangkan jerawat itu dengan segera.

Punca bagi pembentukan jerawat di kalangan wanita yang hamil ialah akibat hormone terutama di awal usia kehamilan (trimester pertama). Peningkatan hormone ini akan menggalakkan kulit mengeluarkan minyak.

Minyak pada kulit yang keluar secara berlebihan akan memerangkap tisu kulit yang mati dan menutupi liang-liang pada kulit. Akibatnya kuman pada kulit akan mudah membiak di situ. Jangkitan kuman ini akan menyebabkan radang pada kulit dan pembentukan jerawat.

Namun tidak semua wanita yang hamil akan mengalami jerawat. Wanita-wanita yang berisiko ialah wanita yang pernah mengalami jerawat yang teruk semasa remaja atau wanita yang pernah mengalami jerawat yang teruk pada setiap kali ketika kedatangan haids.

Jika wanita itu tidak mengalami jerawat di awal kehamilan, berkemungkinan besar beliau tidak akan mengalami jerawat di sepanjang kehamilan.

Merawat jerawat ketika hamil agak rumit sedikit. Doktor harus bertanyakan sama ada seorang wanita itu sedang hamil atau tidak. Ini soalan yang perlu ditanyakan kerana kebanyakan ubat jerawat boleh mendatangkan kemudharatan pada bayi atau janin dalam rahem.

Jadi berhati-hatilah ketika membeli ubat yang dijual di farmasi tanpa preskripsi kerana kebanyakan pembantu kedai di farmasi tidak ada pengetahuan mengenai kemudharatan ini. Berjumpalah dengan ahli farmasi atau doctor bagi mengelakkan kemudharatan pada bayi dalam rahem.

Oleh itu secara amnya saya menasihatkan agar haruslah mengelakkan diri daripada ubat-ubatan moden atau herba yang tidak perlu bagi mengelakkan kemudharatan ini.

Bagi mencegah jerawat yang menjadi lebih teruk, bolehlah amalkan tip-tip berikut:


  1. Membasuh muka dengan pembasuh muka dua kali sehari
  2. Jangan menggosok muka dengan kain yang kotor atau menggosok terlalu kuat kerana akan menyebabkan jerawat bertambah teruk.
  3. Gunakan tuala untuk mengeringkan muka dengan cara menepuk-nepuk dan bukan menggosok kulit muka
  4. Pastikan menggunakan pelembap muka tanpa minyak (oil-free moisturizer)
  5. Jangan memicit jerawat kerana akan menyebabkan jerawat meninggalkan parut yang besar
  6. Jika menggunakan mekap, gunakan mekap “water-based” dan bukan “oil-based”. Ada kalanya dilabel sebagai “noncomedogenic” atau “nonacnegenic,” bermakna tidak menyumbatkan liang pada muka dan menyebabkan jerawat.
  7. Pastikan menanggalkan mekap sebelum tidur.


Jika tip-tip ini tidak berkesan kerana mengalami jerawat yang terlalu teruk, bolehlah mengambil kream untuk disapukan pada kulit. Menggunakan kream adalah lebih baik kerana ia mengurangkan kesan ubat yang masuk ke dalam sistem darah dan seterusnya akan sampai kepada bayi dalam rahem.

Sekali lagi, saya menasihatkan sebelum menggunakan ubat-ubatan untuk merawat jerawat haruslah mendapat preskripsi dari doctor atau nasihat dari ahli farmasi.

Bagi wanita yang tidak hamil, penggunaan pil antibiotic adalah cara terbaik membunuh bakteria yang membiak di liang-liang kulit. Bagi mengurangkan kesan mudharat pada bayi, ubat antibiotic ini harus diambil dalam bentuk kream.

Selalunya doctor akan memberikan pil antibiotic tetracycline, tetapi antibiotic tidak sesuai untuk wanita hamil kerana akan menyebabkan kemudharatan pada bayi. Kream antibiotic tetracycline juga ada dijual di farmasi. Namun bagi wanita hamil, penggunaan kream tetracycline masih tidak selamat.

Doktor selalunya memberikan kream antibiotic erythromycin yang lebih selamat tetapi harus mendapat preskripsi doctor dahulu. Selain kream antibiotic, kream Azelaic acid (Azelex), yang merupakan krim bukan antibiotic yang lebih selamat.

 Penggunaan krim benzoyl peroxide masih dalam kontroversi. Walaupun belum terdapat laporan bahawa kream ini memberikan mudharat pada bayi, tetapi belum banyak kajian mengenainya. Jadi keselamatan untuk bayi masih belum terjamin.

Penggunaan krim isotretinoin dan antibiotik lain seperti minocycline dan doxycycline ketika hamil harus dielakkan. Jika krim yang digunakan masih tidak berkesan, saya cadangkan untuk berjumpa dengan pakar kulit, dermatologist.

 Kebanyakan jerawat akan beransur-ansur hilang setelah melahirkan anak. Jadi pertimbangkan manfaat dan kemudharatan yang bakal diterima oleh bayi dalam rahim, dalam usaha untuk merawat jerawat ketika hamil.

Sumber: Dr Zubaidi 

Rabihah Muhamad (ID 906559)
No Tel: 012-9495513
Email: kamikamuvitamin@gmail.com
COD area:Kota Bharu, Pasir Mas & Rantau Panjang
Penghantaran ke seluruh malaysia adalah memalui pos. 
Nak jadi ahli SHAKLEE? Klik sini ya 

No comments:

Post a Comment