Wednesday 30 April 2014

Kepentingan Protein

Protein merupakan makanan sel yang paling penting selepas air. Protein dapat membantu proses pertumbuhan tubuh kita. Antara kepentingan protein terhadap tubuh kita adalah :

  • sebagai enzim.Protein merupakan satu ikatan yang memiliki peranan yang besar terhadap reaksi biologi tubuh kita.
  • Protein berfunsi sebagai 'Alat Penyimpan dan Alat Pengangkut', Protein ber,peranan sebagai pengangkut oksigen yang berada pada eritrosit. Manakala,protein yang terdapat pada microglobin pula berfunsi untuk mengangkut oksigen dalam otot.
  • Berperanan sebagai imunisasi tubuh. Secara tak langsung,protein juga bertindak sebagai antibodi.
  • Sebagai asas utama kepada pertumbuhan badan.
Kenapa Protein diperlukan oleh badan kita?

Struktur asas badan kita adalah sel..Dari sel akan membentuk organ,manakala organ pula akan membentuk sistem. Protein merupakan makanan sel. Apabila sel mendapat makanan yang cukup (protein yang berkualiti),sel-sel baru lebih mudah terbentuk bagi menggantikan sel-sel lama.

Kebanyakan penyakit yang dihidapi pada zaman moden ini berpunca daripada pengumpulan sel-sel yang lemah dan kurang sihat. Mendapatkan protein yang mencukupi adalah kunci utama kepada kesihatan yang optimum. Protein diperlukan bagi menghasilkan Hoemones,enzim,antibodi dan neurotransmitter.

25% daripada badan kita terhasil daripada protein- kuku,rambut,kulit,otot-otot merupakan protein. Malah Dr.Bruce Miller dalam bukunya juga mengatakan kita adalah protein.

credit sumber [MamaFaiz.com]



JOM BERUBAH! SIHAT BERSAMA SHAKLEE
SMALL STEPS RIGHT DIRECTION

Rabihah Muhamad (ID 906559)
No Tel(sms/whatsapp): 012-9495513/017-9758086
Email: kamikamuvitamin@gmail.com
COD area:Kota Bharu, Pasir Mas & Rantau Panjang
Penghantaran ke seluruh malaysia adalah memalui poslaju/skynet. 
Nak jadi ahli SHAKLEE? Klik sini ya 

No comments:

Post a Comment