Thursday 18 July 2013

ESP dan Kalsium boleh membantu untuk BANYAKKAN SUSU ?

Ibu-ibu yang menyusukan anak sudah tentu kadang-kala mengalami masalah susu kurang..salah satu faktor yang menyebabkan susu kurang adalah masalah hormon..hormon apakah itu? Jom kita baca perkongsian hebat dari CikMah Shoppe.

Oksitosin..Tahukah anda oksitosin merupakan satu hormon yang dihasilkan oleh kelenjar pituitari di otak..Hormon ini penting untuk pancutan susu..

Secara ringkas apa itu oksitosin?
  • Penting untuk pancutan susu.
  • Reseptor oksitosin bertambah 10X ganda semasa hamil.
  • Bertindak pada otot yang mengelilingi sel di alveoli lalu menolak susu dari alveoli ke duktus untuk dikeluarkan melalui puting.
  • Boleh menyebabkan ‘rengat’ – kerana pengecutan rahim.
  • Hormon-hormon yang dikeluarkan semasa ‘stress’ akan menyebabkan oksitosin dihalang pengeluarannya.
  • Susu mengandungi FIL – feedback inhibitor of lactation (faktor menghalang penyusuan)
  • Bila payudara dipenuhi susu – FIL akan memperlahankan pengeluaran susu.
  • Bila payudara ‘kosong’ – FIL berkurangan – penghasilan susu lebih cepat.
  • Hormon lain yang terlibat – cortisol, insulin, tyroksin.
 ESP (Energizing Soy Protein)

Ostematrix (Kalsium Magnesium)

Kenapa ibu menyusu perlu mengambil ESP dan Ostematrix?

Semasa ibu menyusukan anak, keperluan protein meningkat. Sekiranya ibu kurang mengambil makanan daripada protein ia akan menjejaskan penghasilan susu dan sebab itu juga kenapa protein amat penting. Protein berupaya meningkatkan hormon oksitosin dimana hormon ini yang ditugaskan untuk pancutan susu ibu. Begitu juga dengan pengambilan kalsium yang mencukupi kerana ia sangat diperlukan ketika menyusukan anak. Pada 3 bulan pertama, bayi amat bergantung sepenuhnya kepada susu ibu. Sehubungan itu, kalsium diperlukan utnuk menghasilkan susu. Biasanya ibu yang menyusukan anakatau memerah di pejabat akan mengalami kekurangan protein dan kalsium dalam badan..Bagi mengantikan dengan cepat kalsium tersebut, ESP dan Ostematrix diperlukan untuk mempercepatkan penghasilan susu ibu dan juga meningkatkan hormon oksitosin bagi memancutkan susu.

Kepada ibu yang menyusukan anak, jangan ragu-ragu untuk mencuba ESP dan Ostematrix kerana ia membantu ibu semua mempercepatkan penghasilan susu ibu. 



Untuk maklumat lanjut, boleh hubungi:
012-9495513
kamikamuvitamin@gmail.com
FB: Rabihah Muhamad
Fan Page: Kami Kamu & Vitamin

No comments:

Post a Comment