Friday 5 July 2013

TIPS UNTUK ANAK YANG PICKY EATERS

TIPS untuk Anak yang Memilih Makan atau Picky Eaters. MealShake Shaklee sebagai Alternatif.

Ibu mana yang tak susah hati jika anak tak mahu makan?
Saya juga salah seorang yang ‘susah hati’ tu. Mungkin anak anda adalah tergolong dalam kategori ‘picky eaters’ iaitu anak yang sangat cerewet dan memilih makan makanan tertentu. Anda tidak perlu risau lagi. Saya ingin berkongsi tips dengan anda bagaimana saya mengatasi masalah ini dengan mengamalkan “10 TIPS untuk Anak yang Memilih Makan atau Picky Eaters”.
Jom baca tips-tips di bawah.

Respect your child’s appetite 
Jika anak anda tidak lapar, jangan memaksa mereka untuk makan. Jangan merasuah (dengan berjanji untuk beri jajan dan sebagainya) atau memaksa anak anda untuk makan makanan yang tertentu. Ini mungkin hanya akan mengeruhkan lagi keadaan. Di samping itu, anak anda mungkin merasakan waktu makan adalah sesuatu yang ‘menakutkan’. Hidangkan ‘small portions’ sahaja untuk anak anda untuk mengelakkan mereka merasa ‘terpaksa’ makan.
 Stick to the routine
Sediakan makanan pada  masa yang sama setiap hari. Sediakan jus atau susu dengan makanan,  dan tawarkan air di antara ‘meal’ dan ‘snack’.Terlalu memberikan jus atau susu sepanjang hari juga salah satu sebab kenapa anak anda kurang selera makan.
 Be patient with new foods:
Kanak-kanak kecil seringkali menyentuh atau merasa makanan baru, dan mungkin meluahkan semula. Anak anda mungkin perlu menyentuh atau merasa makanan tersebut berulang-ulang kali sebelum dia mengambil gigitan pertama. Galakkan anak anda dengan bercakap tentang warna makanan, bentuk, aroma, dan tekstur – bukan sama ada ia sedap atau tidak. Hidangkan makanan yang baru bersama-sama dengan makanan kegemaran anak anda.
Make it fun

Hidangkan brokoli dan sayuran lain dengan sos kegemaran mereka. Potong  atau bentuk makanan ke pelbagai bentuk yang menarik .Tak salah jika anda sediakan makanan sarapan pagi sebagai makan malam. Itu lebih baik dari tak makan langsung kan? Hidangkan pelbagai jenis makanan yang berwarna terang untuk menarik perhatian mereka.
Recruit your child’s help

Minta anak anda untuk membantu anda memilih buah-buahan, sayur-sayuran dan lain-lain makanan yang sihat bila anda membeli barang- barang rumah. Jangan beli apa-apa yang anda tidak mahu anak anda makan. Di rumah, galakkan anak anda untuk membantu anda membilasnya sayur-sayuran, mengacau adunan atau menyediakan meja makan.
 Set a good example
Anak umpama kain putih. Kita sebagai ibu bapalah yang mencoraknya. Jika kita tunjukkan contoh makan makanan yang sihat dah tentu anak-anak pun akan ikut sama.

Be creative
Hidangkan makanan dalam tujuh warna pelangi dan dihias seperti dimasak chef terkemuka. Setiap ibu adalah chef istimewa untuk keluarga tersayang..

Minimize distractions
Tutup TV atau apa-apa sahaja yang boleh mengganggu tumpuan anak anda untuk makan. Ini akan membantu anak-anak anda focus terhadap ‘makan’. Selain daripada itu, iklan-iklan di TV juga boleh mempengaruhi anak-anak untuk makan ‘makanan tinggi kandungan gula’ berbanding makan makanan yang ‘sihat’.
Don’t offer dessert as a reward
Jangan janjikan pencuci mulut seperti aiskrim sebagai ‘hadiah’. Ini mungkin hanya meningkatkan keinginan  anak anda untu makan makanan yang manis-manis. Anda boleh menyediakan pencuci mulut 1-2 kali seminggu atau anda boleh gantikan pencuci mulut dengan makanan yang lebih berkhasiat seperti buah-buahan, yogurt dan sebagainya.
Don’t be a short-order cook
Menyediakan hidangan yang berasingan untuk anak anda selepas dia menolak makanan asal mungkin menggalakkan lagi anak anda menjadi ‘picky eater’.Galakkan anak anda untuk berada di meja untuk waktu makan yang ditetapkan walaupun  dia tidak makan. Teruskan untuk menyediakan pilihan makanan yang sihat sehingga menjadi kebiasaan kepada anak-anak.

P/S:Saya adalah salah seorang dari ribuan ibu-ibu yang susah hati kerana si manja tidak mahu makan. Jika   anak enggan makan bermakna kurangnya nutrisi yang dihadam oleh si manja. Sedangkan diperingkat umur kanak-kanak memerlukan pelbagai nutrisi dan pemakanan yang seimbang untuk membantu tumbesaran.
Tidak salah untuk anda mencuba Mealshake Shaklee ini demi anak yang anda sayangi. Tiada apa yang anda perlu risaukan kerana mealshakes Shaklee ini adalah produk semulajadi dan mempunyai kajian farmaseutikal yang terbukti berkesan.
Dapatkanlah sekarang sementara stok masih ada!

Meal Shakes

Hidangan yang lazat, berkhasiat serta mudah disediakan yang pasti digemari oleh seisi keluarga:
•    Sarapan segera yang berkhasiat
•    Lazat, sarapan segera yang mampu dibeli
•    Hidangan segera untuk para atlet
•    Kudapan menarik pada bila-bila masa
•    Hidangan yang ideal, rendah kolestrol, lemak dan sodium
Meal Shakes Shaklee merupakan sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan.  Ia menyediakan jumlah yang seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik.  Dan lagi, Meal Shakes Shaklee mengandungi semua asid amino asli yang terdapat di dalam protein termasuk yang asid amino perlu dan juga tidak perlu.
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.
Meal Shakes Shaklee merupakan sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan. Ia menyediakan jumlah yang seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik. Dan lagi, Meal Shakes Shaklee mengandungi semua asid amino asli yang terdapat di dalam protein termasuk yang asid amino perlu dan juga tidak perlu.
FACTS ABOUT MEAL SHAKES
1. Complete Nutrients – Provides 24 types of A to Z essential vitamins, minerals and trace minerals. Deficiency in trace minerals will affects the absorption of vitamins and causes inactive enzymes. It also contains soy lecithin that works hand-in-hand with fat soluble vitamins.
2. Supplies Key nutrient to cells – Rich in protein (contain no lactose) that helps in forming skin, nails, hair, organs, blood, immunised cells etc.
3. Aids in Growing Up – Contains folic acid, biotin, rich in calcium and magnesium that are needed for building bones and cells in the growing up process.
4. Anti-Oxidants – Contains vitamins A, C, E, zinc, selenium which are the anti-oxidant components for anti-ageing.
5. Restore skin complexion – Contains complete vitamin B-Complex, iron, copper to form healthy red blood cells, thus improves the skin colour complexion. Detoxification – Rich in soluble fibre that helps the (peristalsis of colon and stomach/bowel movement) to excrete excess fat and waste from the colon and stomach.
6. Great Taste for young and old – Delicious drink with natural fructose; quick replenishment of the necessary nutrients for the body; contain no artificial colouring and artificial sugar.
Setiap bancuhan Shaklee Meal Shake memberikan satu pertiga daripada US RDA dengan 19 vitamin/ galian yang diperlukan bersama dengan protein, galian dan 3gm serat. Naturally good nutrition n great taste.No artificial flavor,colors,sweeteners or preservatives added.
• a wholesome instant breakfast
• a delicious,inexpensive meal in hurry
• a nutrition packed meal supplement
• a delectable snack any time
• an ideal meal for people watching their weight or controlling total fat cholestrol and sodium
*Siapa yang perlukan Meal Shake?
Basically,ia sesuai utk :
1. semua kanak2 terutamanya yang kurang selera mkn atau yang sembelit atau pun kanak2 obese.
2. Juga sesuai utk sesiapa sahaja (Ibu2 mengandung,menyusu,pesakit2 dlm proses pemulihan selepas operation, mereka2 yg inginkan kulit cantik, ingin kekal sihat) .
3. Especially mereka yang tak gemarkan supplemen dalam bentuk tablet kerana Mealshake ni datang dlm bentuk serbuk,dibancuh jd minuman yg lazat.
4. Meal Shake ni juga bagus utk mereka yang ingin menambah/memantau berat badan..
BAHAYA KEKURANGAN PROTEIN:
Berisiko utk menghadapi masalah: anemia, penyakit buah pinggang, penyakit hati, ulcer perut & usus, penglihatan kurang baik, pengaliran darah yg x lancar, kolesterol tinggi, low blood sugar, tekana darah rendah, saraf x stabil, kurg daya penyembuhan luka, ketahanan badan rendah terhadap jangkitan, kelesuan, penat, water retention.
JUMLAH PROTEIN HARIAN:
Kanak2:
Bawah 12 tahun
1-3 yrs o: 23gm
4-6 yrs o: 30gm
7-10: 34gm
Perempuan 11 -18 yrs o: 46gm
Lelaki 11-14 yrs o: 45gm
Dewasa
Lelaki (15+): 56gm
Wanita (19+): 44gm
Hamil: 74gm
Menyusu: 64gm

Anda berminat?
Hubungi saya Rabihah Muhamad Shaklee Independent Distributor [ID No : 906559] Mobile:012-9495513 
http://www.facebook.com/pages/Kami-Kamu-Vitamin/441389872621562

No comments:

Post a Comment